17.10.11

Perenspul


Vorige week raapte ik een vol vergiet harde grote groene peren. De smaak was heerlijk, maar zo hard!
Wat voor peren het zijn weet ik niet, ze hadden geen 'ok'-stempel of labeltje. Ik wil ze echt niet weggooien, stoofperen zijn het in geen geval en als handpeer niet geschikt. Er zit één rijpe in de vergiet, met een blozende wang maar een kleine beschadiging groeit op een middag uit tot een grote rotte plek. Helaas, toch een verloren peer.
Ik schil ze en snijd ze in kleine langwerpige blokjes, mik ze in een pan. Doe er een weinig geleisuiker bij, flinke scheut citroensap en een restje Aspen-Cider kruiden. Een pakje dat ik vorig jaar kreeg van mam die geen suiker eet en verder niet zo goed wist wat ze met dit prefab-goedje aanmoest. Ik heb het afgelopen seizoen in appeltaarten gebruikt, door de rode kool en in appelmoes. Het is een beetje flauw dat er niet op staat welke kruiden er precies in zitten.
Ik laat het geheel een 45 minuutjes pruttelen totdat het wat ingekookt is.

Ingrediënten;
* 1250 gram perenblokjes van onbekende te harde soort (géén stoofperen)
* 200 gram (gelei)suiker
* flinke scheut citroensap
* 1 flinke eetlepel Aspen Cider-kruidenmix of
* 1 theelepel kaneel
* 2 kruidnageltjes (er later weer uitvissen of in een kruidenbuiltje mee laten sudderen)
* heel klein beetje nootmuskaat het liefst vers geraspt
* 2 eetlepels rietsuiker

Doe het perenspul nog heet in goed schoongemaakte potjes, laat ze op hun kop afkoelen. Lang houdbaar op een droge donkere, koele plek.

Het is voortreffelijk op een neutraal crackertje bij de thee op een koude dag, bij stevige winterkost in plaats van appelmoes of als saus op vanille-ijs of cake.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten