19.4.11

Mayonaise

Ik eet het vaak en altijd bij de gebakken aardappelblokjes: Mayonaise. Het was een hele kunst om in deze streek van Frankrijk een pot mayonaise te vinden waar geen duidelijke mosterdsmaak aan zit. Eenmaal gevonden bleef ik de dure grote potten kopen. Nu hebben we kippen die heel trouw eieren leggen. De koelkast puilt al uit, terwijl op de koelkast nog de doos ligt met ruimte voor 30 eieren, de laatst gekochtte supermarkteieren, waarvan de dooier uit elkaar spat zodra je de schaal breekt.
Ik doe een eerste poging met die oude eieren en laat dan ook de mosterd achterwege. Mijn koeling heeft alleen die grove mosterd met hele pitjes erin, lijkt me niks.
Maar na flink roeren van eieren en olie, blijft het een vloeibaar papje.
Het schift dus niet, wat alle internetkoks je vertellen, maar het wordt als water!
De tweëede poging gaat heel wat beter en de smaak is ondanks de alsnog toegevoegde mosterd heel zacht. Het kost me 3 minuten door het flink klutsen van deze koude bekende vette saus.
Ik vraag me opeens af waarom ik toch altijd potten kocht terwijl ik zulke dingen graag zelf maak? Laks & Lui? Of heb ik me tegen laten houden door al die 'tis-zo-moeilijk-verhalen'??? Komt bij dat het zo ontzettend makkelijk is en snel!

Ingrediënten;
2 eierdooiers (zo vers mogelijk)
2.5 dl olie (naar smaak, de soort olie bepaald de smaak van de mayonaise wat voor 80% olie IS, soort olie maakt niet uit, als je maar uit de garage/schuur wegblijft)
kleine lepel zachte mosterd
wat peper en zout
naar smaak en inzicht citroensap
scheutje azijn
heel klein beetje water

Zorg er wel voor dat alle ingredienten op kamertemperatuur zijn of iets warmer!!!Het kan de reden zijn geweest dat mijn eerste poging mislukte door het toevoegen van koud water en koude citroensap.

Splits de eieren en doe de dooiers in een ronde kom. Voeg de lepel mosterd toe en kluts/roer dit even stevig door elkaar. 'Druppel-voor-druppel' is niet nodig, maar giet niet teveel olie in één keer toe, dit is de bottleneck voor het mayonaise maken. Dus met een klein scheutje olie beginnen en dit eerst heel goed doorklutsen voor je scheutje bij scheutje alle olie hebt toegevoegd. Kluts stevig door. Schijnt ook in een blender of keukenmachine te kunnen, maar ik prefereer zo weinig mogelijk machines.
Zodra alle olie erdoor geklutst is, voeg dan een scheutje azijn toe, een heel klein beetje water en citroensap. Deze laatste is niet alleen voor de zurige smaak, maar is ook een conserveermiddel. Blijf klutsen, je zult de mayonaise verder op zien stijven. Wat zout en peper maakt de mayonaise af. Doe de gladde lichte saus in een potje en sluit hem goed af. Bewaar mayonaise in de koelkast. Zonder extra toevoegingen schijn je mayonaise niet zo lang goed te kunnen houden, maak dus nooit teveel.
Bovenstaande ingrediënten geeft al een potje vol!

Smaakvariaties;
Net als in de supermarkt kun je veel combinaties maken met mayonaise.
* Wat dille bijvoorbeeld
* Alleen en veel citroensap (laat dan azijn achterwege)
* Knoflook
* Scherpe mosterd
* Luxe smaakolie (of een mix van de zachte olie en een smaakolie)

Mayonaise is en blijft een vette saus. De soort olie is dus belangrijk, hoe een betere kwaliteit, des te beter voor je gezondheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten